Het schip

DSC_0041klein_werfschild.jpg oude_haven_lemmer.jpg 1625_visserman_lijntekening.jpg

Een stukje historie


Het scheepstype Lemsteraak is in de 2e helft van de 19e eeuw ontstaan in zuidwest Friesland als resultaat van verschillende oudere rompvormen. Vanaf 1875 worden er regelmatig schepen met de aanduiding Lemsteraak gebouwd op de scheepshelling van de fam. De Boer in Lemmer ten behoeve van de Lemster vissersvloot. 

Anders dan het Fryske skûtsje, dat oorspronkelijk is ontworpen voor vrachtvervoer op de ondiepe Friese binnenwateren, is de Lemsteraak een vissersschip met de nadruk op snelheid en goede zeileigenschappen, ontworpen en gebouwd voor de visserij op zee.

 

In vergelijking met skûtsjes zijn Lemsteraken dan ook stabieler en beter bestand tegen ruwe zeegang. Werden de eerste Lemsteraken nog in hout gebouwd, onder invloed van de industriële revolutie, worden rond de eeuwwisseling de eerste aken in ijzer gebouwd. Een goed bewaard zeilend monument uit die periode is de LE50, gebouwd in 1904 op de werf van De Boer. 

 

Gewaardeerd om de fraaie belijning en prima zeileigenschappen werden in de vroege jaren ook al enkele Lemsteraken als privé jacht gebouwd. Vanaf 1957, het jaar waarin Prinses Beatrix haar Lemsteraak “De Groene Draeck” als geschenk ontvangt, mag dit inmiddels koninklijke scheepstype zich verheugen in een snel toenemende populariteit. De laatste jaren is er veel onderzoek verricht met behulp van windtunnels en sleeptankproeven om de prestaties van de Lemsteraken verder te optimaliseren. Dit heeft geleid tot de huidige spectaculair zeilende schepen met behoud van de fraaie en oorspronkelijke lijnen.